Usaha Institusi Pendidikan
Kelab Rukun Negara.
Antara langkah lain dalam mewujudkan semangat patriotisme
dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia ialah dengan penubuhan Kelab Rukun
Negara. Kelab Rukun Negara (KRN) adalah bertujuan untuk memupuk nilai-nilai
yang terdapat dalam rukun negara dalam setiap diri rakyat Malaysia.
Selain itu
juga, KRN juga diwujudkan untuk melahirkan masyarakat yang sentiasa bermuafakat
bagi menghadapi sebarang ancaman di
negara ini. Selain itu, prinsip dalam
KRN juga sentiasa mengingatkan para
pelajar tentang kepentingan semangat patriotisme antara kaum di Malaysia.Kelab
Rukun Negara diperkenalkan kepada murid supaya mereka mengetahui dan memahami
falsafah serta prinsip-prinsip Rukun Negara.
Di samping itu juga. Usaha ini
dilakukan untuk menyemai prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara di kalangan
murid di sekolah. Dengan penubuhan Rukun Negara juga dapat mempertingkatkan
lagi semangat perpaduan di kalangan murid berasaskan sikap saling mempercayai,
hormat-menghormati, toleransi dan kerjasama antara kaum.Oleh hal yang demikian,
Kelab Rukun Negara ini dilihat sebagai salah satu usaha positif daripada
kerajaan untuk memastikan wujudnya semangat patriotisme yang berterusan antara
murid yang berbilang kaum. Penubuhan Kelab Rukun Negara ini diharap dapat
memberi kesan sedikit sebanyak kesan positif dalam usaha kerajaan untuk
meningkatkan lagi semangat patriotisme di kalangan masyarakat majmuk di negara
Malaysia ini.
Konteks Agama dan Pendidikan Moral.
Pendidikan moral dan konteks agama merupakan salah
satu cara memupuk semangat patriotisma dalam kalangan masayarakat majmuk di
Malaysia. Seperti yang kita tahu, ajaran Islam itu sendiri mengajar dan
menuntut umatnya supaya menghormati hak orang lain, hak sesama islam, hak jiran
dan sebagainya. Semangat patriotisma antara kaum dalam sesebuah masyarakat merupakan
wahana yang membolehkan umat beribadah dengan aman dan selamat.
Selain itu juga, kontek agama yang menekankan kita
untuk hidup bermasyarakat dan menghormati antara satu sama lain walaupun kita
berbeza agama dan juga bangsa. Agama kita sendiri menekankan seandainya kita bergaul
baik dengan semua orang kita tidak akan terbelenggu dengan ketidakpuasan orang
lain. Seperti apa yang pernah berlaku pada 13 Mei 1969 dimana rusuhan kaum
berlaku disebabkan oleh berbangkitnya isu-isu perkauman.
Seterusnya selain dari konteks agama. Pendidikan moral juga di ajar disekolah bagi memupuk semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia terutama kalangan pelajar. Para pelajar dididik agar minda mereka disulami dengan nilai-nilai yang boleh membangkitkan semangat memperjuangkan dan menjaga kedaulatan Negara agar tidak mudah dibaham oleh mana-mana kuasa asing. Bak kata pepatah melayu, ‘bersatu teguh, bercerai roboh atau bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat. Oleh itu sama-samalah kita memupuk semangat patriotisme agar tidak terhapus dalam kalangan kita meski dunia makin maju.
Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Melalui dasar pendidikan kebangsaan, semangat
patriotism juga boleh dipupuk. Semua aliran sekolah menggunakan bahasa yang sama
iaitu Bahasa Melayu dan kurikulum yang sama. Sistem pendidikan merupakan
mekanisme ampuh yang berupaya melahirkan generasi patriotik. Selain itu juga,
kerajaan memperkenalkan kurikulum baru sekolah rendah (KBSR) dan kurikulum
bersepadu sekolah menengah (KBSM) pada tahun 1982 dan 1988.Kedua-dua kurikulum
itu bertujuan memupuk semangat patriotik dan perpaduan dalam kalangan rakyat
yang berbilang kaum seperti yang terkandung dalam falsafah pendidikan
kebangsaan.
Seterusnya langkah Kementerian
Pendidikan menjadikan mata pelajaran sejarah dan kajian tempatan sebagai mata
pelajaran teras dilihat sebagai tindakan efektif bagi menyemai dan menyuburkan
semangat perpaduan dalam kalangan pelajar. Para pelajar juga disarankan untuk
mengkaji, menyelidik, dan menganalisis peristiwa sejarah dan mengambil ikhtibar
daripada peristiwa sejarah.Sebagai contoh, tragedi hitam 13 Mei 1969 telah menjadi pengajaran
kepada para pelajar supaya menjaga perpaduan antara kaum. Kajian tempatan
dijadikan mata pelajaran teras bagi semua murid sekolah rendah dan mengandungi
elemen-elemen pengetahuan sejarah dan geografi. Manakala, dari
segi pendidikan sejarah dapat menyemai bibit-bibit semangat perpaduan dan patriotic
dalam kalangan pelajar.Seterusnya Kementerian Pendidikan Malaysia juga
menghidupkan kembali mata pelajaran kesedaran sivik dan kewarganegaraan di sekolah
pada akhir dekad 1970 an. Kesedaran sivik diajar diperingkat rendah lagi di semua
sekolah untuk melahirkan generasi muda yang mempunyai semangat patriotism dan
bersatu padu. Dan akhirnya dapat melahirkan rakyat yang positif.
Pihak Sekolah
Pihak sekolah perlu mengadakan lawatan ke
tempat bersejarah untuk pelajar-pelajar sekolah supaya menjadi generasi yang
mempunyai semangat patriotisme. Terdapat banyak tempat bersejarah di negara kita
untuk dikunjungi. Tempat-tempat tersebut merupakan monument yang perlu
dipelihara supaya generasi kini akan dapat melihat sendiri dan merasai kesan yang
amat mendalam. Sebagai contoh tempat bersejarah yang boleh dilawati ialah Kota
A’ Famosa di Melaka. Sambil melawat ke tempat bersejarah, guru yang mengetuai
lawatan tersebut perlu menceritakan tentang kejatuhan Melaka lalu Portugis
membina Kota A’ Famosa.
Pelajar-pelajar akan dapat melihat kesan peristiwa
tanah air dan dapat menerapkan semangat cinta akan negara.pemerhatian mereka
terhadap kesan-kesan peninggalan sejarah akan melahirkan semangat juang untuk
menpertahankan
negara daripada ancaman musuh. Contohnya, kunjungan
ke tempat bersejarah yang lain seperti Bandar Hilir Melaka yang akan mengingatkan
mereka kepada sejarah hitam negara ketika dijajah oleh Portugis, Belanda dan
Inggeris.
Kesimpulannya dasar pendidikan kebangsaan merupakan salah satu cara yang boleh dilakukan untuk memupuk semangat patriotism dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan