Usaha Institusi Pendidikan
Kelab Rukun Negara.

Selain itu
juga, KRN juga diwujudkan untuk melahirkan masyarakat yang sentiasa bermuafakat
bagi menghadapi sebarang ancaman di
negara ini. Selain itu, prinsip dalam
KRN juga sentiasa mengingatkan para
pelajar tentang kepentingan semangat patriotisme antara kaum di Malaysia.Kelab
Rukun Negara diperkenalkan kepada murid supaya mereka mengetahui dan memahami
falsafah serta prinsip-prinsip Rukun Negara.

Konteks Agama dan Pendidikan Moral.
Pendidikan moral dan konteks agama merupakan salah
satu cara memupuk semangat patriotisma dalam kalangan masayarakat majmuk di
Malaysia. Seperti yang kita tahu, ajaran Islam itu sendiri mengajar dan
menuntut umatnya supaya menghormati hak orang lain, hak sesama islam, hak jiran
dan sebagainya. Semangat patriotisma antara kaum dalam sesebuah masyarakat merupakan
wahana yang membolehkan umat beribadah dengan aman dan selamat.
Selain itu juga, kontek agama yang menekankan kita
untuk hidup bermasyarakat dan menghormati antara satu sama lain walaupun kita
berbeza agama dan juga bangsa. Agama kita sendiri menekankan seandainya kita bergaul
baik dengan semua orang kita tidak akan terbelenggu dengan ketidakpuasan orang
lain. Seperti apa yang pernah berlaku pada 13 Mei 1969 dimana rusuhan kaum
berlaku disebabkan oleh berbangkitnya isu-isu perkauman.

Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Melalui dasar pendidikan kebangsaan, semangat
patriotism juga boleh dipupuk. Semua aliran sekolah menggunakan bahasa yang sama
iaitu Bahasa Melayu dan kurikulum yang sama. Sistem pendidikan merupakan
mekanisme ampuh yang berupaya melahirkan generasi patriotik. Selain itu juga,
kerajaan memperkenalkan kurikulum baru sekolah rendah (KBSR) dan kurikulum
bersepadu sekolah menengah (KBSM) pada tahun 1982 dan 1988.Kedua-dua kurikulum
itu bertujuan memupuk semangat patriotik dan perpaduan dalam kalangan rakyat
yang berbilang kaum seperti yang terkandung dalam falsafah pendidikan
kebangsaan.

Pihak Sekolah
Pihak sekolah perlu mengadakan lawatan ke
tempat bersejarah untuk pelajar-pelajar sekolah supaya menjadi generasi yang
mempunyai semangat patriotisme. Terdapat banyak tempat bersejarah di negara kita
untuk dikunjungi. Tempat-tempat tersebut merupakan monument yang perlu
dipelihara supaya generasi kini akan dapat melihat sendiri dan merasai kesan yang
amat mendalam. Sebagai contoh tempat bersejarah yang boleh dilawati ialah Kota
A’ Famosa di Melaka. Sambil melawat ke tempat bersejarah, guru yang mengetuai
lawatan tersebut perlu menceritakan tentang kejatuhan Melaka lalu Portugis
membina Kota A’ Famosa.
Pelajar-pelajar akan dapat melihat kesan peristiwa
tanah air dan dapat menerapkan semangat cinta akan negara.pemerhatian mereka
terhadap kesan-kesan peninggalan sejarah akan melahirkan semangat juang untuk
menpertahankan
negara daripada ancaman musuh. Contohnya, kunjungan
ke tempat bersejarah yang lain seperti Bandar Hilir Melaka yang akan mengingatkan
mereka kepada sejarah hitam negara ketika dijajah oleh Portugis, Belanda dan
Inggeris.
Kesimpulannya dasar pendidikan kebangsaan merupakan salah satu cara yang boleh dilakukan untuk memupuk semangat patriotism dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan